Zdarzenia niepożądane
Przychodnia Lekarza Rodzinnego Sylwia Figura – Mirońska
Zgłoszenie zdarzenia nipożądanego
Zdarzenie niepożądane
Zdarzenie niepożądane – zdarzenie zaistniałe w trakcie udzielania lub w efekcie udzielenia bądź zaniechania udzielenia świadczenia opieki zdrowotnej, powodujące lub mogące spowodować negatywny skutek dla zdrowia lub życia pacjenta, w szczególności zgon, uszczerbek na zdrowiu lub rozstrój zdrowia, chorobę, zagrożenie życia, konieczność hospitalizacji albo jej przedłużenia, a także uszkodzenie ciała lub rozstrój zdrowia płodu;
nie stanowi zdarzenia niepożądanego zdarzenie, którego skutek jest przewidywanym skutkiem prawidłowo udzielonego świadczenia opieki zdrowotnej.
Przykłady zdarzeń niepożądanych
- Błąd medyczny, np. podanie niewłaściwej dawki leku pacjentowi, podanie leku niewłaściwemu pacjentowi, niewłaściwą drogę podania leku, podanie leku po jego terminie ważności itp.
- Upadek pacjenta lub personelu, który może się wydarzyć przez niedostateczną opiekę lub niewłaściwe warunki otoczenia na terenie Przychodni.
- Awaria sprzętu medycznego podczas zabiegu.
- Nieprawidłowe stosowanie procedur sanitarno-epidemiologicznych, co może prowadzić do rozprzestrzeniania się zakażeń.
- Naruszenie prywatności pacjenta lub ujawnienie jego danych osobowych bez zgody, niewłaściwa identyfikacja pacjenta.
- Samobójstwo lub próba samobójcza zakończona poważnym uszkodzeniem w trakcie pobytu w placówce opieki zdrowotnej.
- Napastowanie seksualne na terenie placówki ochrony zdrowia.
- Zgon lub poważne uszkodzenie pacjenta lub pracownika wskutek fizycznego ataku na terenie placówki ochrony zdrowia.
Zgłoszenie zdarzenia niepożądanego w Przychodni może dokonać personel, pacjent, członek rodzinny pacjenta lub inna osoba posiadająca informacje o takim zdarzeniu.
Zgłoszenia można dokonać:
- poprzez formularz dostępny w Przychodni i na stronie internetowej przychodni (załącznik w zakładce).
- wypełniony formularz można przesłać na adres e-mail przychodni
- wypełniony formularz można wrzucić do skrzynki przeznaczonej na ankiety dla Pacjentów,
- osobiście u kierownika Przychodni.
Zgłoszenia powinny zawierać szczegółowy opis zdarzenia, datę oraz godzinę jego wystąpienia, informacje dotyczące kategorii zdarzenia. Osoba zgłaszająca oraz Pacjent, którego zdarzenie dotyczyło może pozostać anonimowy.